„Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę”, J. Liebert. Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy.

 

Wybór towarzyszy człowiekowi przez całe życie, chociaż zdarzają
się również sytuacje, w których jesteśmy go pozbawieni. Nieraz sami świadomie
staramy się odwlec naszą decyzję, próbując w ten sposób nie dokonywać żadnego
wyboru. Jeżeli sami się go „pozbywamy”, zazwyczaj do niczego dobrego to nie
prowadzi, gdyż prędzej czy później i tak staniemy przed nurtującym nas problemem.
Z kolei niechętnie godzimy się na sytuacje, gdy ktoś zabiera nam możliwość wyboru
i podejmuje decyzje za nas. Wynika to, rzecz jasna, z naturalnej chęci samostanowienia
jednostki o sobie i odpowiedzialności za własne czyny.
Że wybór dotyka nas praktycznie wszędzie, nie muszę chyba nikogo przekonywać:
już budząc się rano, dokonujemy wyboru – wstajemy z łóżka, ale przecież moglibyśmy
w nim zostać. Wybór często dosięga człowieka nieoczekiwanie. Sytuacja zmusza
nas czasami do podjęcia decyzji tu i teraz, nie dając nam możliwości spokojnego
rozpatrzenia wszystkich „za i przeciw”. Nie zawsze wiemy, jakie będą efekty
tego, co robimy. Istnieją czynności wykonywane niejako automatycznie (na przykład
podstawowe czynności życiowe – jedzenie, oddychanie itd.). Nie zastanawiamy
się tutaj, dlaczego i po co, choć przecież – przynajmniej teoretycznie – dokonaliśmy
wyboru! Czynności „obsługiwane” przez układ wegetatywny nie są jednak zależne
od zbyt wielu czynników i zostawmy je lepiej biochemikom…
Każdy wybór pociąga za sobą pewne konsekwencje. Nie można cofnąć się w czasie;
raz dokonany wybór pozostanie na zawsze takim, jakim był. Nie oznacza to jednak,
że powziąwszy jedną decyzję, nie będziemy musieli dokonać następnej.
Pierwszy znany nam wszystkim wybór dokonał się już w Księdze Rodzaju. Bóg stworzył
człowieka na istotę podobną Sobie. Adam i Ewa – obdarzeni wolną wolą – mieli
prawo wyboru. Nie potrafili jednak właściwie ocenić, co jest dla nich dobre,
a co złe. Ulegli pokusie – i tak właściwie się to wszystko zaczęło…
W literaturze możemy wskazać wielu bohaterów uwikłanych w sytuację wyboru. „Modelowym”
przykładem jest tu bohaterka dramatu Sofoklesa, Antygona. Mając możliwość poparcia
decyzji Kreona lub podjęcia własnej, wybiera to drugie, za co przychodzi zapłacić
życiem. Dokonuje wyboru między prawem „ziemskim” a prawem „boskim”. Antygona
wie, jaka kara grozi jej za złamanie prawa; dokonuje wyboru między śmiercią
dla świata a śmiercią dla niebios. Bohaterka jest przygotowana na konsekwencje
swojego czynu. Przekonana o jego słuszności, działa z pewnością i determinacją.
Ma nadzieję, że przyszłość sprawiedliwie oceni jej decyzję.
W dramacie Sofoklesa bohaterem w sytuacji wyboru jest również Kreon. Najpierw,
kierując się interesami państwa, decyduje się na wydanie zakazu pochowania jednego
z braci Antygony, obwołując go zdrajcą, a później skazuje samą bohaterkę. Obie
decyzje króla są dlań porażką; druga jest zresztą konsekwencją pierwszej. Kreon
swoim wyborem ściąga na siebie gniew bogów i nieszczęścia. Jego postawa jest
jednak nieubłagana i zdecydowana, nie zmieni swojej decyzji dotyczącej Antygony
– oznaczałoby to, że prawo nie jest jednakowe dla wszystkich. Okazanie miłosierdzia
mogłoby więc kosztować go utratę władzy. Zarówno decyzja Kreona, jak i Antygony,
jest wyborem uczynionym na wieki, nie mogą już jej zmienić. Bohaterkę i jej
czyn osądzi przyszłość, król konsekwencję swych czynów mógł poznać od razu (śmierć
Hajmona i Eurydyki).
Z innym wyborem, choć o podobnym podłożu moralnym (poświęcenie ziemskiego szczęścia
jednostki w imię wyższych idei), mamy do czynienia w „Konradzie Wallenrodzie”
Adama Mickiewicza. Wychowany przez Krzyżaków, młody Litwin, Walter Alf, zwraca
się przeciwko Zakonowi i próbuje go zniszczyć. Wybór takiej życiowej drogi uwarunkowany
jest obcowaniem ze śpiewakiem Halbanem, który budzi w chłopcu uczucia dla ojczyzny
i nienawiść dla jej prześladowców. Przy nadarzającej się ku temu okazji Walter
ucieka na Litwę, gdzie znajduje spokój i szczęście rodzinne. W obliczu zagrożenia
ojczyzny, jakim jest planowany najazd krzyżacki, sumienie nakazuje mu walkę.
Alf dokonuje wyboru – poświęca życie rodzinne sprawie narodowej. Podejmuje taką
decyzję ze świadomością, że jako jednostka, nawet znając dobrze Zakon, nie jest
w stanie mu się przeciwstawić, zachowując jednocześnie rycerskie cnoty. Spostrzeżenie
to doprowadza Alfa do kolejnego wyboru, jeszcze trudniejszego, niż poprzedni.
Konrad Wallenrod musi wyzbyć się dotychczas mu wpajanych zasad – uczciwości
i moralności („trzeba być lisem i lwem”). Aby odnieść sukces, bohater podejmuje
się zmiany własnej osobowości. Jak się później okazuje, próba wykorzenienia
cnót i moralności przekracza jego siły. Czuje się wewnętrznie rozdarty. Żeby
zagłuszyć dręczące go wciąż sumienie, Walter upija się, organizuje huczne przyjęcia.
Bohater do końca trwa przy swoim wyborze, wie, że w oczach niektórych nie jest
on słuszny: poświęcił miłość żony, swoje dobre imię, a nawet nadzieję zbawienia;
posługiwał się oszustwem, zdradą i zbrodnią. Miał nadzieję, że jego czyny znajdą
wśród ludzi uznanie. Osiąga cel – chroni Litwę przed najazdem krzyżackim. Patrząc
z dzisiejszej perspektywy, ja na przykład rozgrzeszyłbym Konrada, chociażby
z tego powodu, że Krzyżacy również nie przebierali w środkach realizując swoje
cele. Nie możemy jednak patrzeć na decyzje innych z własnej perspektywy, a na
dodatek po upływie ponad 500 lat. Nie jest to może zbyt odkrywcze, ale wynika
z różnic w systemach wartości. To, co jest dobre dla mnie, nie musi być dobre
dla kogoś innego. Jest to pogląd uniwersalny, zupełnie się nie starzejący. Moim
zdaniem, z biegiem czasu zmienia się nasz stopień zaawansowania cywilizacyjnego,
mamy postępy praktycznie we wszystkich dziedzinach nauki… Jednak ludzie jako
tacy, ich wnętrze, psychika – wciąż są tacy sami i podlegają kilku podstawowym
prawom.
Przykładem bohaterki literackiej w sytuacji wyboru jest również matka Cezarego
Baryki z powieści „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego. Jako bardzo młoda dziewczyna
przeżyła miłość do Szymona Gajowca, wyszła jednak za Seweryna Barykę. Przykładów
na wybór przyszłego małżonka mamy w literaturze całe mnóstwo. Często są to wybory
dokonywane nie przez samych „bezpośrednio zainteresowanych”, wyznawano bowiem
takie, a nie inne zasady zawierania małżeństw. Nawet dzisiaj zawierane są małżeństwa
z różnych przyczyn (wymienia się zazwyczaj: z miłości, dla pieniędzy, z tzw.
rozsądku) – zresztą tak będzie prawdopodobnie i w przyszłości.
W imię zapewnienia dobrych warunków swemu jedynakowi – Cezaremu, pani Barykowa
podejmuje niebezpieczne wyprawy po żywność za miasto, ukrywa kosztowności zebrane
przez męża (co było zabronione). Doskonale widać tu ciąg przyczynowo-skutkowy,
wynikający z podjęcia jednej decyzji: dawny wybór życiowej drogi – związek z
Sewerynem – odbija się na całym dalszym jej losie i decyzjach. Wyjazd do Baku
to wynik jej zamążpójścia, Cezary (mówiąc dość nieładnie) jest również efektem
jej małżeństwa. Gdyby nie wyszła za Barykę, mieszkałaby w Polsce i nie dosięgłaby
jej rewolucja. Wybór raz podjęty determinuje następne.
Chciałbym jeszcze przytoczyć przykład powieści Józefa Korzeniowskiego pt. „Lord
Jim”. Widzę tu jeszcze jeden dowód na to, jak jedna – mała, podjęta w stanie
stresu, przerażenia – decyzja może wpłynąć na całe późniejsze ludzkie życie.
Decyzja Jima o opuszczeniu uszkodzonej „Patny” nie mogła być dogłębnie przeanalizowana.
Większość z nas prawdopodobnie postąpiłaby tak samo, jak on. Taki wybór okazał
się jednak tragiczny w sktutkach – Jim nie mógł już odnaleźć się w otaczającym
go świecie. Gdy tylko usłyszał o sprawie „Patny”, przenosił się gdzie indziej.
Sytuacja ta doprowadziła go do skrajnej decyzji, jaką było poniesienie pełnej
odpowiedzialności za śmierć syna Doramina (Daina Warisa). Moim zdaniem była
to decyzja bezsensowna, gdyż będąca konsekwencją poprzedniego wyboru śmierć
Jima niczego na lepsze nie zmieniła. Pragnął on po prostu za wszelką cenę zostać
bohaterem, i w tym sensie możemy uznać jego ostatnią w życiu decyzję jako przejaw
konsekwecji. Cóż to jednak za bohater – martwy i (moim zdaniem) głupi? Oczywiście,
również i tutaj nie możemy patrzeć z naszej perspektywy. Pragnę jednak dodać,
iż współczuję Jimowi dlatego, że w końcu dużą rolę w wydarzeniach na „Patnie”
odegrał przypadek; przypadek ten praktycznie zniszczył życie człowieka.
Przedstawieni przeze mnie bohaterowie wybierali różne wyjścia z różnych sytuacji.
Jedni z nich czuli żal, że powzięli taką, a nie inną decyzję (Barykowa, Jim),
inni byli zdecydowani nawet na śmierć (Antygona, Konrad Wallenrod). Wszyscy
jednak bronili swojego wyboru i dążyli do realizacji tego, co zamierzyli. Moim
zdaniem, bardzo ważne jest, żebyśmy byli konsekwentni. Jeżeli podejmiemy pewną
decyzję, to więcej już jej nie zmieniajmy. Ciągłe lawirowanie między jedną a
drugą stroną w znakomitej większości przypadków do niczego dobrego nie prowadzi.
Nieliczne wyjątki (granie na Giełdzie Papierów Wartościowych?) potwierdzają
tę regułę…
[TL]

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *