„Żaden utwór literacki nie przerobi ludzi, są wszakże takie, które ich pobudzają do przetworzenia się” – myśl A. Świętochowskiego uczyń mottem rozważań nad rolą literatury. – plan
WSTĘP:
Po co czytamy? Wpływ lektury na naszą świadomość kulturową, społeczną, poglądy
i zachowania, uczucia i reakcje.
ROZWINIĘCIE:
- „Książki zbójeckie” – poszukiwanie zawartego w nich ideału prowadzi
do rozczarowań i konfliktu ze światem, nawet samobójstwa.
– „Cierpienia młodego Wertera” J.W. Goethe
– „Dziady” cz. IV A. Mickiewicz
– „Stowarzyszenie umarłych poetów” N.H. Kleinbaum (bohaterowie pozostają tu
pod wpływem poezji Whitmana, Sheileya) - Rozczarowanie mitotwóczą rolą literatury
– „Lalka” B. Prus (cierpiący z miłości Wokulski)
– „Opowiadania” T. Borowski („nie ma piękna, jeśli w nim leży krzywda człowieka) - Utwór, jako „arka przymierza między dawnymi, a nowymi
laty”
– „Latarnik” H. Sienkiewicz (wstrząs psychiczny Skawińskiego wywołany lekturą
„Pana Tadeusza”)
– „Syzyfowe prace” St. Żeromski (słuchanie „Reduty Ordona” przez Borowicza,
„zwraca go Polsce”)ZAKOŃCZENIE:
Czytanie utworów kształtuje naszą wizję świata, budzi wrażliwość, ale też rodzi
sprzeczności pomiędzy ideałami zawartymi w nich a brutalną rzeczywistością (Tanio
Kröger z powieści Manna o tym samym tytule, twierdzi nawet, że literatura może
kaleczyć osobowość). Toteż słuszną wydaje się myśl Cz. Miłosza:
„Od nas także zależy,
Co w dziełach widzimy”.
[PG]Komentarz
Brak proporcji między częściami rozwinięcia.